گروه بیماریهای داخلی

پیام مدیرگروه

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

پیام مدیرگروه داخلی آموزش تخصـصی طب داخـلی به عنوان یکی از قدیمـی ترین رشـته های تخصصـی، بیـش از یک قرن است که در دنیا راه اندازی شده است. در ابتدا یک متخصص داخلی طوری تربیت می شد که بتواند با استفاده از توانایی های خود مراقبت های لازم را برای تمامی بیماری های داخلی انجام دهد. ولی با پیشرفت بشر در زمینه های مختلف پزشکی و پیشرفت علوم، فن آوری و وسایل تشخیصی/درمانی مختلف، بعضی تخصص ها و رشته های فوق تخصصی از آن منتزع گردید.

در سال های اخیر در اکثر دانشــگاه های معتبر دنیا، بازنگری عمده ای در اهداف آموزشی و روش های سنجش مهارت دستیاران به عمل آمده است. بورد داخلی کشور آمریکا شش معیار اصلی برای سنجش کفایت دستیاران تعریف کرده است که شامل: ۱- مراقبت از بیمار، ۲- دانش پزشکی، ۳- پیشرفت و یادگیری بر مبنای کار عملی، ۴- مهارت های ارتباطی، ۵- رعایت اصول حرفه ای پزشکی و ۶- آشنایی و توانایی کار در سیستم بهداشتی درمانی می باشد. سالانه برنامه های آموزشی متنوعی برای اساتید این رشته به منظور ارتقای سطح آموزش و یادگیری دستیاران اجرا می گردد.

رشته تخصصی بیماری های داخلی یکی از قدیمی ترین رشته های تخصصی موجود در کشور ایران می باشد. این تخصص در کشور ما قدمتی بیش از چهل سال دارد. تا قبل از سال ۱۳۵۷ تنها ۴ دانشگاه در این رشته دستیار می پذیرفتند ولی با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و گسترش آموزش عالی در کشـور و همچنین ادغام وزارت بهداری و دانشکده های گروه پزشکی و تشکیل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، تعداد دانشگاه های مجری این برنامه افزایش قابل ملاحظه ای پیدا کرد به طوری که در آخرین دوره پذیرش دستیاری توسط دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی در سال ۱۴۰۰، ۵۰۰ نفر دستیار داخلی پذیرش شده است . با پیشرفت دانش و مهارت های پزشکی در کشور رشته های تخصصی بیماری های عفونی و گرمسیری، نورولوژی و قلب و عروق از این تخصص منتزع شد.

با توجه به نقش مهم متخصص داخلی در نظام سلامت و نیاز روز افزون کشور عزیزمان ایران و کشورهای منطقه به این رشته تخصصی و ارتباط تحصیلی این رشته با رشته های مختلف فوق تخصصی داخلی به عنوان پیش نیاز، و تاثیر مهم این رشته در آموزش دانشجویان پزشکی و پزشکان عمومی، این رشته اهمیت خاصی در ارتقای سطح آموزش، پژوهش، و در نتیجه درمان بیماران و تامین سلامت جامعه خواهد داشت.

متخصصین داخلی را پزشک ترین پزشکان می نامند. چرا که آنها آخرین تکمیل کننده ی پازل تشخیصی بسیاری از بیماران هستند و در موارد بسیار زیادی توسط پزشکان دیگر مورد مشاوره قرار می گیرند. در حقیقت به علت گستره ی دانش متخصصین داخلی، آنها در بسیاری از زمینه های طب، صاحب نظر هستند تا آنجا که گاهی طب، معادل طب داخلی معنا می شود. بی شک این رشته را می توان اصلی ترین تخصص در میان تمامی تخصص های پزشکی نامید.

به همین دلیل است که انتخاب این رشته، برابر با انتخاب روزهای سخت و شیرین، شب را تا صبح بر بالین بیماران سر کردن، مبارزه ی لحظه به لحظه با از دست رفتن یک بیمار، صرف زمان طولانی برای مطالعه و کسب دانش روز، و گذر از راحتی، برای نجات جان انسان هاست.

تجربه ی لحظات حساس پیوند دادن اندیشه، علم، خلاقیت و تصمیم گیری قاطع بر پایه ی دانش روز و تجربیات بالینی، که می تواند منجر به نجات بیماران بسیار بدحال شود، امری است که بدون شک یکی از اضلاع اصلی آن در هر بیماری و شرایطی، متخصصین داخلی هستند و این مسئله بر هیچ پزشکی پوشیده و پنهان نیست.

متخصصین داخلی برای برخورد با هر بیماری و شرایطی، شایع یا نادر و سخت یا آسان، آموزش دیده اند. در واقع ایشان مجهز به دانش و تجربه ی لازم برای حل مشکلات تشخیصی و درمانی بیماران پیچیده، شرایطی که درگیری های مختلف همزمان روی می دهد و بیماریهای مزمن شدید می باشند و هر زمان که پزشکان به بن بست تشخیصی و درمانی می رسند، متخصصین داخلی راهگشا خواهند بود.

برای دستیابی به تخصص داخلی، پزشک باید پس از طی دوره ی هفت ساله ی پزشکی عمومی، در آزمون سالانه ی دستیاری که در سراسر کشور برگزار میشود شرکت کرده و پس از کسب امتیاز لازم وارد دوره دستیاری شود و بعد از گذراندن دوره ی چهار ساله به عنوان یک متخصص بیماریهای داخلی بالغین شروع به کار کند. رشته بیماریهای داخلی، در برگیرنده تعداد زیادی از رشته های فوق تخصصی می باشد که برای کسب درجه ی فوق تخصص در این زمینه ها، باید متخصصین داخلی پس از گرفتن بورد تخصصی داخلی و سپس پذیرش در آزمون کشوری رشته ی مربوطه، به طور متوسط دو تا سه سال در این رشته ها به تحصیل بپردازند.

 اهداف و رسالت کلی گروه :

رشته بیماری های داخلی یک رشته تخصصی بالینی پزشکی است که دانش آموختگان آن با کسب دانش، مهارت، نگرش و رفتارهای لازم، در جهت پیشگیری ، ارزیابی ، تشخیص ، مراقبت ، درمان و پیگیری بیماری های داخلی اقدام می نمایند. ماموریت رشته داخلی تربیت متخصصینی است که ضمن ارائه عالی ترین سطوح مراقبت، تشخیص و درمان علمی و مبتنی بر شواهد برای بیمار، نگرش جامعه نگر و حرفه ای داشته و در آموزش علوم پزشکی و تولید علم و پژوهش و اخلاق پزشکی فعال باشند. دانش آموختگان رشته بیماریهای داخلی در جامعه، در نقش های زیر انجام وظیفه خواهند نمود:

  • تشخیص دهنده
  • درمانگر
  • مدیر
  • مشاور
  • پیشگیری کننده
  • آموزش دهنده
  • پژوهشگر
  • خودآموز
  • حافظ حقوق بیماران وهمکاران

 وظایف حرفه ای دانش آموختگان رشته داخلی :

  1. تشخیص، درمان، مراقبت و پیشگیری در سطوح سه گانه برای بیماران
  2. برقرای ارتباط مناسب با بیمار، خانواده‌ی بیمار و همکاران گروه پزشکی
  3. پاسخ به مشاوره ها و ارجاعات درسیستم بهداشتی درمانی
  4. رعایت اصول درخواست مشاوره وارجاع بیماران درموارد نیاز
  5. مدیریت تیم درمان در درمانگاه، بیمارستان و اورژانس
  6. ارتقاء توانمندی های علمی وعملی خود در زمینه طب داخلی
  7. آموزش به بیماران و مردم
  8. آموزش به جامعه پزشکی، دانشجویان، و دستیاران در صورت احراز صلاحیت های آکادمیک
  9. انجام پژوهش
  10. ارائه گزارش های علمی
  11. رعایت موازین اخلاق پزشکی
  12. دفاع از حقوق حقه بیماران و همکاران در مواقع ضروری و در مراجع قانونی

 توانمندیهای دانش آموختگان رشته داخلی :

  • توانمندی های برقراری ارتباط (Communication)
  • توانمندی تهیه شرح حال
  • توانمندی معاینه بیماران
  • توانمندی استدلال و قضاوت بالینی
  • توانمندی استفاده از متون تخصصی
  • توانمندی استفاده از رایانه، نرم افزارهای مورد نیاز تخصصی و اینترنت
  • توانمندی انجام پژوهش
  • توانمندی آموزش
  • توانمندی مدیریت
  • توانمندی درخواست و ارائه مشاوره (Consulting, Counselling)
  • توانمندی طبابت مبتنی بر شواهد

 روش های عمده آموزش (روش های یادگیری و یاددهی) :

  1. آموزش در گروه های کوچک: آموزش بر بالین بیمار، کارگاه های آموزشی، آموزش درمانگاهی، ژورنال کلاب
  2. آموزش در گروههای بزرگ: سخنرانی، کنــفرانس های درون بخشی و بین بخشی، موربیدیتی و مورتالیتی، CPC، گزارش صبحگاهی، کیس بیس
  3. یادگیری بر اساس تمرین و انجام فعالیت های درمانی و بازخورد مناسب
  4. خود یادگیری
  5. انجام پژوهش های کاربردی
  6. بازخورد سنجش های کتبی و عملی به دستیاران

 از اهم برنامه‌های مدیر گروه :

  • جذب اعضای هیئت علمی توانمند
  • توسعه بخش جنرال در مراکز آموزشی
  • ارتقای وضعیت آموزشی و پژوهشی گروه داخلی
  • توانمندسازی فراگیران در کلیه سطوح آموزشی جهت کسب رتبه‌های برتر در آزمون‌های کشوری
  • فراهم ساختن شرایط لازم برای ارتقای مرتبه علمی اعضای هیئت علمی